مقالات دستگاه های تقطیر

عرق شاطره و خواص آن

خواص عرق شاطره

عرق شاطره و خواص آن                

موضوع اصلی این مقاله حول خواص عرق شاطره می چرخد. سلامتی برای انسان نعمت بزرگی است که می تواند با تغذیه درست و انجام حرکت های ورزشی ساده آن را حفظ نماید. اما به هر حال گاهی نیز به علل مختلفی دچار بیماری شده و سلامتی خود را از دست می دهد. برای رفع بیماری و از بین بردن عوارض آن از زمان های گذشته انسان به دنبال راه حل بوده است و این امر پایه گذار بوجود آمدن دانش طب شده است. طب سنتی در زمان های گذشته با استفاده از گیاهان داروئی عمده طبابت ها را برعهده داشته تا اینکه به مرور زمان و کشفیات مواد شیمیایی مختلف داروهای امروزی تولید شدند. اما با وجود این داروها هنوز هم از خواص انواع گیاهان در تهیه داروها و همچنین به شکل سنتی برای درمان امراض استفاده می گردد.

شکل استفاده از گیاهان داورئی می تواند به صورت چای، دمنوش، عرق، ضماد، حتی به شکل خام و پخته قسمت های مختلف گیاه باشد. در تهیه تمام این اقلام با شناخت  به این که کدام قسمت گیاه مفید است می شود از ریشه، گل، برگ ها، ساقه و غده های گیاه استفاده نمود. تهیه عرق یکی از معمول ترین روش ها برای کاربرد گیاهان داروئی بوده که در کشور ما ایران صرف خواص دارویی از عرقیات گیاهی برای تهیه انواع نوشیدنی های معطر در فصول مختلف سال مصرف داشته است. از معمول ترین گیاهان برای عرق گیری بیدمشک، نعناع، بادرنجبویه، گل محمدی، شاطره، کاسنی، خارشتر، رازیانه، طارونه، آویشن و خیلی دیگر از گیاهان را نام برد که هر کدام از آنها در مناطق خاصی از کشورمان رایج بوده و مورد مصرف مردم می باشند.

خواص عرق شاطره

خواص عرق شاطره

شاطره گیاهی است علفی به صورت یک ساله که تا ارتفاع حدود هشتاد سانتی متر رشد می کند. نام دیگر این گیاه شاه ترج، پیت پاپارا و بقله الملک بوده و عمده مصرف آن برای رفع عوارض اختلالات کبدی مصرف دارد. این گیاه شاخه های ظریف داشته و دارای گل هایی به رنگ سفید یا گلی می باشد. بخش مورد کاربرد گیاه قسمت های هوایی آن است. خاستگاه اصلی گیاه در اروپا و آسیا بوده و به شکل علف هرز در کنار جاده ها و مزارع رشد می کند. شاطره درترکیبات خود دارای انواع آلکالوئیدها بوده که اصلی ترین آنها عبارتند از فوماری لین، سیناکتین و فومارین است علاوه براین ترکیبات شاطره دارای فلاونوئیدها و نوعی اسید گیاهی به نام اسید فوماریک و موسیلاژ می باشد. شاطره همچنین دارای ویتامین هایی از نوع C است.

نام شاطره به عنوان یک سم زدای عالی برای کبد برای همه شناخته شده است. عرق این گیاه برای رفع سموم جمع شده در کبد و محافظت از آن بسیار موثر عمل می کند که میزان مصرف آن سه استکان در روز به همراه کمی آب می باشد.

در طب سنتی عقیده برا مدر یا ادرارآور بودن شاطره است که با این خاصیت برای دفع سموم بدن از طریقه کلیه ها مفید می باشد. شاطره برای از بین بردن و کاستن انواع تب عارض شده می توان استفاده نمود که عرق آن برای این منظور بهتر عمل می کند. عرق شاطره برای درمان خارش های پوستی قابل مصرف بوده و با خواص خود باعث بهبودی زخم های دهان می گردد.

خواص عرق شاطره

فواید عرق شاطره

بسیاری از مردم عقیده دارند عرق شاطره و کاسنی مکمل یکدیگر بوده و استفاده از این دو عرق برای زیبایی و شفافیت پوست اثر فوق العاده ای دارد و می تواند جوش های بلوغ موجود در صورت را رفع نماید. عرق شاطره خاصیت پایین آوردندگی فشار خون را دارد و می تواند کلسترول خون را کاهش دهد. چنانچه غلظت خون شما بالا باشد با خوردن عرق شاطره می توانید آن را رقیق نمود و از بسیاری از سموم و آلودگی ها پاکسازی نمایید.

یکی دیگر از خواص عرق شاطره این است که شاطره به شکل عرق یک نوشیدنی نشاط اور و آرام بخش برای اعصاب بوده که می توانید به همراه عرق کاسنی اثرات آن را دو برابر نمایید. وجود ترکیبات آلکالوئیدها در شاطره موجب سودازدایی از بدن و کاهش صفرای بدن شده و  بیمارهای صفراوی را درمان می نماید.

دربین مردم از شاطره به شکل یک مسهل و برای رفع مشکلات پوستی همانند اگزما، عفونت های پوستی و قارچ های جلدی  استفاده شده و این اثر به دلیل وجود اسید فوماریک موجود در شاطره می باشد. قابل ذکر است که اسید فوماریک تولید شده در صنایع سنتزی برای استفاده در داروهای پوستی کاربرد دارد.

عرق شاطره را می توان به عنوان یک ترکیب اشتها آور و چاق کننده مورد استفاده قرار داد. یکی دیگر از خاصیت ها مهم عرق شاطره بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم غذا بوده که این عرق با تحریک تولید آنزیم های گوارشی به این عمل کمک می کند.

عرقگیری از گیاه شاطره با سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن با استفاده از دستگاه های عرقگیر هیمورا انجام می شود، برای مشاهده عرقگیرهای هیمورا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *