مقالات دستگاه های تقطیر

عرق آویشن و خاصیت های آن

خواص عرق آویشن

گیاه آویشن

آویشن گیاهی بسیار متنوع می باشد و در ایران حدود 14 نوع متفاوت از آن وجود دارد، این گیاه بسیار معطر می باشد و از زمان های بسیار قدیم به عنوان گیاه دارویی استفاده می شده است. محل رشد این گیاه معطر در مناطق کوهستانی می باشد و نام محلی آن کهلیک اوتی می باشد. خواص دارویی این گیاه بسیار فراوان است و در درمان بیشتر بیماری ها از آن استفاده می کنند. در این مقاله به بررسی خواص عرق آویشن می پردازیم.

در کنار استفاده از این گیاه به عنوان نوشیدنی از پودر آن به عنوان ادویه ای بسیار خوشمزه در پخت غذا استفاده می کنند که باعث دادن عطر بسیار دلنشینی به غذا می شود.دم کرده ی آویشن از مسکن های قوی برای تسکین بیشتر دردها می باشد. علاوه بر مصارف غذایی، از این گیاه در صنعت دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می کنند زیرا اثرات بسیار مقوی برای بدن انسان دارد. از مهم ترین خاصیت های دارویی این گیاه، درمان بیشتر عفونت های بدن می باشد.

خواص عرق آویشن

طریقه ی عرق گیری از آویشن

عرق گیری از آویشن به دو روش سنتی و صنعتی انجام می گیرد، در روش سنتی از ظرف های خاصی برای این کار استفاده می کنند و روزها را برای انجام این کار سپری می کنند زیرا سرعت انجام عرق گیری با روش های سنتی بسیار کند می باشد، اما در روش های صنعتی از وسایل تقطیر پیشرفته استفاده می کنند که در مدت زمان اندکی این کار را انجام می دهند. با توجه به خواص عرق آویشن باید بهترین روش عرق گیری را یاد گرفت.

برای عرق گیری از گیاه آویشن ابتدا گیاه را به طور کامل شسته و تمیز می کنند و آن را درون ظرف مورد نظر قرار می دهند بعد از انجام این کار ظرف را پر از آب می کنند و بر روی حرارت قرار می دهند، از جوشیدن آب و گیاه بخار ایجاد می شود، این بخار بعد از خنک شدن به صورت مایع درون ظرف ریخته می شود، به این مایع عرق آویشن گفته می شود. عرق آویشن از عطر و طعم بسیار مطلوبی برخوردار می باشد و دارای خواص دارویی بی شماری می باشد. برای عرقگیری از آویشن می توان از عرق گیر های کارگاهی و یا عرق گیر های صنعتی هیمورا استفاده کرد.

خواص عرق آویشن

خواص عرق آویشن

آویشن در گروه گیاهانی قرار دارد که از خواص دارویی بی شماری برخوردار می باشد و این عامل باعث شده که در گروه گیاهان پر خاصیت در صنعت دارو سازی مورد استفاده قرار گیرد. از مهم ترین خواص آن به چند مورد اشاره می کنیم.

خواص عرق آویشن بر زیبایی

خواص عرق آویشن بر زیبایی و بر روی پوست زیاد می باشد به همین دلیل در ساخت لوسیون بدن مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن باعث درخشندگی پوست می شود. همچنین در درمان جوش و آکنه روی پوست بسیار موثر می باشد و در ترکیبات کرم های ضد جوش از آن استفاده می کنند. از دیگر اثرات آن، اثر آن بر موها می باشد، به دلیل وجود مواد مفید مورد تغذیه ی ریشه ی مو در این گیاه باعث رشد و درخشندگی آنها می شود، حتی از ترکیب آن با روغن زیتون برای درخشان کردن موها استفاده می کنند. از دیگر خواص آن بر مو ضد شوره بودن آن می باشد.

خواص دارویی

از خواص دارویی این گیاه خاصیت ضد سرماخوردگی آن می باشد که در این حالت می توانید عرق آن را با آبلیمو ترکیب کرده و مصرف نمایید. یکی دیگر از خواص عرق آویشن رفع بیماری های تنفسی می باشد. از دیگر بیماری هایی که این عرق در درمان آنها موثر می باشد، مشکلات تنگی تنفس، سرفه، برونشیت، عفونت های ریوی، گلو درد و سر درد می باشد. مهم ترین خاصیت این عرق گیاهی در تقویت اعصاب می باشد و مصرف روزانه آن باعث تسکین و آرامش اعصاب در افراد می گردد. افزایش اشتها از دیگر خواص آن می باشد و در درمان لاغری های مزمن موثر است زیرا باعث تقویت معده می شود و از ترش کردن آن جلوگیری می کند.کنترل فشار خون و کنترل ضربات قلب از اثرات حیاتی این گیاه می باشد.

موارد ویژه در مورد خواص عرق آویشن

با توجه به این که خواص عرق آویشن بسیار زیاد می باشد نکاتی را در ارتباط با آن ها توضیح می دهیم. عرق این گیاه باعث تنظیم جریان خون می شود و از افزایش و یا کاهش فشار خون جلوگیری می کند. به تازگی پزشکان به اثرات این گیاه بر روی سلول های سرطانی پی برده اند و در درمان سرطان روده از آن استفاده می کنند در واقع در ساخت داروهای موثر در درمان سرطان روده از این گیاه استفاده شده است. درمان سرطان سینه در خانم ها نیز از دیگر خواص آویشن می باشد. آخرین و مهم ترین خاصیت آویشن در بیماری های قلبی و عروقی می باشد زیرا با تنظیم فشار خون و چربی خون باعث کارکرد منظم قلب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *