مقالات دستگاه های تقطیر

اسانس روغنی چیست؟

اسانس روغنی

تعریف اسانس روغنی

اسانس ها مواد روغنی فراری هستند که حاوی مواد شیمیایی متفاوتی می باشند که براساس نوع گیاهی که از آن گرفته می شوند کاملا متفاوت هستند و ترکیبات متمایزی دارند. این مواد دارای حالت فراری هستند و در دمای محیط تبخیر می شوند بنابراین شرایط نگهداری متفاوتی دارند. اسانس روغنی به نام های روغن های اثیری، اترولیوم و یا همان روغن گیاهی شناخته شده اند و از موارد مصرف کاملا متفاوتی برخوردار می باشند. اسانس در واقع ذات گیاه است که از آن استخراج می گردد و دقیقا عطر و بوی خود گیاه را دارد.

از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید این است که اسانس و عرق گیاهی دارای تفاوت های چشمگیری هستند، برای مثال عرقیات به صورت مایع هستند و مستقیما از خود گیاه گرفته می شوند و ماندگاری طولانی دارند اما در مقابل اسانس ها از عرق گیاهی که از خود گیاه گرفته شده طی روش های متفاوتی استخراج می گردد و دارای حالت روغنی بوده و در تماس با هوای بیرون تبخیر شده و از شرایط نگهداری متفاوتی برخوردار هستند.

روش های تولید اسانس

روشی که اسانس ها استخراج می شوند کاملا متفاوت است و با توجه به شرایطی که مورد استفاده قرار می گیرند از روش های متمایزی برای تولید آنها بکار برده می شود. این روغن ها با استفاده از روش تقطیر استخراج می شوند و از فرآیندهای دیگری که می توان برای انجام این کار استفاده کرد می توان به روش استخراج حلال، اسانس گیری با روش تقطیر با آب، اسانس گیری با روش تیغ زدن و فشار بر روی گیاه، اسانس گیری با روش هوایی یا بادی و چندین روش دیگر است که با توجه به نوع گیاه و استفاده ای که از اسانس خواهد شد انتخاب می گردد. بیشترین استفاده ای که از اسانس های روغنی می شود مربوط به صنایع غذایی و صنعت تولید لوازم آرایشی است که به دلیل بو و رایحه ای که این مواد دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

از دیگر موارد مصرف این روغن های معطر برای آروماتراپی است که از آن به عنوان یک آرام بخش استفاده می شود و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر می باشد. تنها نکته ای که در مورد استفاده از این مواد باید مورد توجه قرار گیرد عدم زیاده روی در استفاده از آنها است زیرا در این شرایط امکان ایجاد اثرات سوء وجود دارد.

اسانس روغنی

انواع اسانس های روغنی

همان گونه که اسانس گیری با استفاده از روش های متفاوتی انجام می گیرد نوع آنها نیز متفاوت است و در انواع مختلفی هستند که با توجه به موارد استفاده ای که دارند انتخاب می شوند. اسانس ها در حالت کلی به سه روش تولید می شوند که به ترتیب اسانس نوع اول، اسانس نوع دوم و اسانس تام هستند که روش استخراج هرکدام کاملا متفاوت است.

اسانس نوع اول

این نوع اسانس بیشتر با نام عرق گیاهی شناخته شده است و از قدیمی ترین روش های اسانس گیری محسوب می گردد که از زمان های بسیار قدیم با بکارگیری روش های بسیار ابتدایی انجام می گرفت. برای استخراج این نوع اسانس مستقیما از خود گیاه استفاده می کنند و روش انجام آن بدین صورت است که ابتدا خود گیاه را در داخل مخزن ریخته و مقداری آب نیز به همراه آن داخل مخزن می ریزند. با حرارتی که به گیاه و آب وارد می آید بخاراتی ایجاد می گردد که با استفاده از کندانسور خنک شده و به مایع که همان عرق گیاهی است تبدیل می گردد. این نوع اسانس دارای ماندگاری طولانی است و از عطر و بوی چندانی برخوردار نیست. عمده مصرف این نوع اسانس برای درمان بیماری ها و تولید انواع نوشیدنی ها است.

عرق گیاهی به گونه ای است که از تمامی گیاهان استخراج می گردد. در زمان های قدیم برای انجام این کار از روش های ابتدایی و از دستگاه های خاصی استفاده می شد و بایستی روزها و ساعت ها برای انجام آن وقت صرف می کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی ساخته شده اند که عمل عرق گیری را به مراتب راحت تر کرده اند و در کمترین زمان ممکن عرقی با عطر و بوی عالی را از گیاه استخراج می کنند.

اسانس نوع دوم

نوع دیگری از اسانس که دارای تفاوت های بسیاری با اسانس نوع اول است، اسانس نوع دوم است که با استفاده از اسانس نوع اول تولید می شود. این نوع اسانس دارای حالت روغنی است و به آن اسانس روغنی نیز گفته می شود و به نسبت کمتر از اسانس نوع اول تولید می گردد. حالت روغنی که این ماده دارد باعث شده در تماس با هوا تبخیر شده و رنگ و بوی خود را از دست بدهد بنابراین بهترین کار استفاده از آن در شرایطی است به دور از نور و هوا باشد.

از مهم ترین موارد استفاده از این اسانس در صنایع غذایی برای معطر کردن مواد خوراکی، در صنعت ساخت مواد آرایشی در تولید انواع لوازم آرایشی که دارای بو و عطر هستند و همچنین در ساخت انواع اسپری ها و عطرها است. خود این اسانس در چندین حالت متفاوت تولید می گردد که از آن می توان به اسانس های خوراکی و اسانس های شیمیایی اشاره کرد. اسانس های خوراکی خود در دو حالت اسانس گیاهی و اسانس میوه ای هستند که موارد مصرف متفاوتی دارند. بهترین شرایط نگهداری از این نوع اسانس در داخل ظرف های تیره رنگ است تا از برخورد با نور و هوا به آنها جلوگیری شود.

اسانس تام

آخرین نوع اسانسی که می توان در مورد آن توضیحاتی را ارائه داد اسانس تام است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و دارای عطر و بوی بسیار عالی است و در مقادیر بسیار اندکی تولید می گردد. این نوع اسانس را از ترکیب اسانس نوع اول و دوم طی فرآیند خاصی تولید می کنند و از ارزش مالی بسیار بالایی برخوردار است و از یک تن گل محمدی تنها می توان یک کیلو اسانس تولید نمود که مقدار بسیار کمی است. این نوع اسانس به دلیل ارزشی که دارد باید در نگهداری از آن دقت بالایی شود. از اسانس تام به مقدار ناچیزی استفاده می شود زیرا به دلیل عطر بسیار بالایی که دارد با وجود استفاده ی بسیار کم نیز موجب معطر شدن مواد می گردد.

موارد استفاده از اسانس های روغنی

اسانس روغنی از پرکاربردترین مواد افزودنی است که در تولید انواع مواد خوراکی و غیر خوراکی کاربرد دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از آن به مراتب افزایش قابل توجهی یافته است. از مهم ترین مواردی که از این مواد استفاده می شود می توان به برخی صنایع اشاره کرد که در زیر نام برخی از آنها آورده شده است:

صنایع غذایی

بیشترین استفاده از اسانس ها مربوط به این صنعت است که در معطر سازی انواع مواد خوراکی کاربرد دارند و به عنوان افزودنی مجاز می توان آن را به انواع بستنی ها، شکلات ها، ادویه ها، انواع نوشیدنی ها و آدامس ها اضافه کرد و به دلیل اینکه دارای خاصیت آنتی اکسیدان هستند در بهبود سلامت فرد نقش کلیدی را ایفا می کنند.

صنعت داروسازی

امروزه با پیشرفتی که در بخش پزشکی کشور روی داده است استفاده از داروهای گیاهی به دلیل افزایش مقاومت میکروارگانیسم ها در مقابله با انواع عوامل بیماری زا بیش از گذشته شده است. در این بخش چگونگی استفاده از این اسانس ها متفاوت است و بیشتر از اسانس خشک شده برای تولید انواع داروها استفاده می کنند. البته نوع اسانس مایع نیز در این بخش ها کاربرد دارد که چگونگی استفاده از آن متفاوت است.

صنایع کشاورزی

در این صنعت از اسانس ها برای تولید انواع آفت کش ها استفاده می شود که به دلیل عطر و رایحه ی بسیار تندی که دارند در ساخت این مواد استفاده می شوند و به دلیل اینکه دارای ترکیبات گیاهی هستند باعث بروز آسیب های جدی به سلامت افراد و محیط نمی شوند.

صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی

استفاده از این مواد در تولید مواد آرایشی از جمله مواردی است که از دیرباز بدان توجه ویژه ای شده است.  عمده ترین استفاده ای که از اسانس ها در این بخش می شود برای تولید انواع عطریات و ادکلن ها است. از دیگر موارد استفاده ی این گیاهان می توان به تولید کرم ها، لوسیون های بدن، رژ لب، روغن های مخصوص بدن و دیگر موارد اشاره کرد. در این بخش از اسانس هایی استفاده می شود که از عطر و بوی بسیار بالایی برخوردار هستند.

صنایع شیمیایی

آخرین مورد قابل ذکر استفاده از این مواد در تولید مواد شیمیایی مانند رنگ و لاستیک، خوشبوکننده های صنعتی، تولید لوازم التحریر، صنعت چرم سازی و صدها ماده ی دیگر است.  

اسانس روغنی

دستگاه های اسانس گیری هیمورا

شرکت هیمورا از تولید کنندگان بزرگ دستگاه های صنعتی است که با سابقه ای بسیار بالا توانسته بهترین دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی را طراحی و تولید نماید. از پرکاربردترین دستگاه های ساخته شده در این شرکت، دستگاه های اسانس گیری هستند که دارای تنوع بسیار بالایی هستند و در ظرفیت های متفاوتی تولید شده اند. این دستگاه ها به دلیل اینکه با خود گیاه  و اسانس در تماس مستقیمی هستند از بهترین متریال ها در ساخت آنها استفاده می شود تا دچار زنگ زدگی و واکنش نشوند. این سیستم ها با دیگر دستگاه های اسانس گیری دارای تفاوت های چشمگیری هستند و به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت استخراج اسانس نوع اول و دوم را دارند و مجهز به بخش های متفاوتی هستند که با هماهنگی بسیار بالایی با یکدیگر عمل می کنند.

از مهم ترین ویژگی هایی که در مورد دستگاه های ساخته شده در شرکت هیمورا می توان ذکر کرد مصرف بهینه ی انرژی در آنها است که موجب استقبال بسیار بالای کاربران از آنها شده است و به دلیل اینکه برای مصارف صنعتی طراحی شده اند مصرف کم انرژی از مهم ترین موارد در کاربرد آنها محسوب می گردد. اسانس روغنی از مهم ترین تولیدات این دستگاه ها محسوب می گردد.

بخش های تشکیل دهنده ی این دستگاه

این دستگاه ها متشکل از یک عدد مخزن هستند که دارای ظرفیت های متفاوتی است و به گونه ساخت شده است که در زمان اسانس گیری هیچ گونه هوایی به داخل آن وارد نمی شود و عطر و بوی گیاه نیز به بیرون راه پیدا نمی کند. جنس مخزن فوق از استیل است که از جمله فلزات کاملا بهداشتی است که دارای خاصیت ضد زنگ می باشد و به راحتی می توان آن را با آب شسته و تمیز کرد. مخزن در این دستگاه ها دارای بخش های متفاوتی است که کندانسور شامل آن ها است و وظیفه ی آن سرد کردن بخاری است که در اثر جوشیدن آب و گیاه و یا عرق گیاهی ایجاد می گردد. کندانسور با سرد کردن بخار باعث تبدیل شدن آن به مایع و یا روغن می گردد و با این کار عمل اسانس گیری به پایان می رسد.

از دیگر بخش های بسیار مهم در دستگاه های اسانس گیر هیمورا، سیستم حرارتی آنها است که از پکیج های ساخته شده در شرکت هیمورا استفاده می شود و سوخت مصرفی در آنها از نوع گازی و یا گازوئیلی است. از دیگر دستگاه های تشکیل دهنده ی این سیستم های اسانس گیری کولینگ تاور است که برودت مورد نیاز برای کندانسور را تامین می کند و دارای اهمیت بسیار بالایی در این دستگاه ها می باشد. آخرین مطلب بسیار مهم در مورد دستگاه های ساخته شده در شرکت هیمورا قابلیت آنها در اسانس گیری از هر نوع گیاهی است که موجب شده بدون هرگونه محدودیتی بتوان از آنها در مراکز عرضه ی انواع عرقیات گیاهی و اسانس ها و همچنین در کارخانجات بزرگ استفاده کرد.

اسانس روغنی

موارد مورد نیاز برای استفاده از دستگاه های فوق

دستگاه های اسانس گیر به جهت اهمیتی که در استخراج اسانس گیاهی و دارویی دارند به برخی موارد ویژه نیاز دارند که باید قبل از هر چیزی در محیط فراهم گردد. شرکت هیمورا این سیستم ها را مطابق با تکنولوژی روز دنیا طراحی نموده و این عامل روش استفاده از آنها را به مراتب راحت تر از دیگر سیستم های اسانس گیری کرده است. از مهم ترین موارد مورد نیاز برای استفاده از دستگاه های اسانس گیری هیمورا نصب و راه اندازی آنها در مکانی کاملا بهداشتی است تا در حین انجام فرآیند اسانس گیری هیچ گونه آلودگی به داخل آنها راه نیابد. مورد دیگر دسترسی به سوختی است که منبع حرارتی این دستگاه از آن استفاده می کند که عمدتا برای افزایش قدرتی که دارند از سوخت گاز استفاده می شود.

اسانس گیرهای هیمورا به گونه ای طراحی شده اند که دارای مدار بسته هستند و هیچ گونه دخالت دستی در روند اسانس گیری  آنها انجام نمی گیرد و این عامل باعث تولید اسانسی کاملا بهداشتی می شود، جهت عملکرد بهتر دستگاه بهترین کار استفاده از یک نفر است تا عملکرد دستگاه را کنترل کند و با چشیدن اسانس گیاه نسبت به اتمام کار نظر دهد. آخرین مورد آماده نمودن عرق گیاهی و یا اسانس نوع اول است که با استفاده از آن اسانس نوع دوم تولید می گردد.

ویژگی های دستگاه های اسانس گیری هیمورا

  • دستگاه های اسانس گیر ساخته شده در شرکت هیمورا  از بهترین و به روزترین دستگاه هایی هستند که برای اسانس گیری از انواع گیاهان دارویی و گیاهان معطر کاربرد دارند و به دلیل سرعتی که در انجام این کار از آن برخوردار می باشند موجب شده با استقبال بسیار بالایی از سوی مشتریان قرار بگیرند.
  • از موارد بسیار مهمی که موجب استفاده ی بالا از این دستگاه ها شده است بکارگیری فلز استیل در ساخت آنها است و این عامل باعث رعایت بهداشت در مورد آنها شده است.
  • اسانس گیری با استفاده از این دستگاه ها موجب تولید اسانسی می گردد که دارای عطر و بوی بسیار بالایی است و برای استفاده در صنایع مختلف و کارخانجات بهترین گزینه به شمار می روند.
  • تمامی دستگاه های اسانس گیری هیمورا دارای مجوز رسمی از سوی سازمان بهداشت هستند که این مورد باعث استفاده ی بسیار بالا از آنها شده است.
  • آخرین نکته ای که درمورد این دستگاه ها می توان ذکر کرد مصرف بهینه ی انرژی در آنها است که باعث شده از بازدهی بسیار بالایی برخوردار باشند.

نحوه ی عملکرد دستگاه های مذکور

اسانس گیرهای هیمورا مطابق با فناوری نوین طراحی شده اند و این عامل باعث شده از عملکرد بهتری نسبت به دیگر دستگاه های اسانس گیری برخوردار باشند. اسانس گیرهای هیمورا به صورت چندکاره طراحی شده اند و قابلیت  تولید اسانس نوع اول و دوم را دارند.

جهت شروع عملیات اسانس گیری ابتدا اسانس نوع اول تولید می گردد. جهت انجام این کار گیاه مورد نظر را آماده و به همراه مقداری آب در داخل مخزن دستگاه اسانس گیر می ریزند. زمانی که گیاه و آب به واسطه ی گرمایی که سیستم حرارتی این دستگاه ها ایجاد می کند شروع به جوشیدن کرد در اثر این کار بخار ایجاد می گردد که با استفاده از لوله های ویژه ای به داخل کندانسور وارد می شوند. کندانسور با سرد کردن بخار آن را به مایع تبدیل می کند که این مایع همان عرق گیاهی است. بعد از اتمام این کار و تولید اسانس نوع اول نوبت به اسانس گیری نوع دوم می رسد.

برای تولید اسانس نوع دوم ابتدا عرق گیاهی یا همان اسانس نوع اول را داخل مخزن ریخته و درب آن را محکم می کنند، زمانی که اسانس شروع به جوشیدن نمود بخار آن وارد کندانسور شده و بعد از سرد شدن به صورت روغن در بخش اسانس گیر ته نشین می گردد و مایع همراه آن دوباره به داخل مخزن برگشته و چرخه ی تولید اسانس تکرار می گردد، این عمل تا جایی انجام می گیرد که عطر و بویی از خود گیاه باقی نماند. اسانس نوع دوم دارای حالت روغنی است و باید بلافاصله درون ظرف های با رنگ تیره ریخته شود تا در تماس با هوا اکسیده نشده  و تبخیر نگردد.

برای مشاهده ی عرق گیر های هیمورا اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *