مقالات دستگاه های تقطیر

عرق بیدمشک و خواص آن

خواص عرق بیدمشک

 بیدمشک و خواص آن  

گیاهان با تنوع بسیاری که دارند و ترکیبات موجود در ساختارشان می توانند منابعی برای رفع عوارض و برخی اختلالات بدن انسان به کار برده شوند. البته قبل از پیدایش داروهای گیاهی، تنها منشاء دارویی برای بشر همان گیاهان بودند. انسان با استفاده از ضماد، جوشانده، چای و عرق و روغن گیاهان توانست بسیاری از بیماری های خود را مداوا نماید و اکنون هم بی نیاز از این نعمت های خدادادی نیست. زیرا امروزه هم از این گیاهان در ساخت و تولید بسیاری از داروهای شیمیایی به عنوان منبع اصلی استفاده می نماید. از گیاهان داروئی می توان به گیاه نعناع، شاتره، رازیانه، گل محمدی، گل گاوزبان، ختمی سفید، بیدمشک، خارشتر، طارونه، بادرنجبویه و بسیاری دیگر اشاره نمود. در این مقاله به بررسی خواص عرق بیدمشک می پردازیم.

بیدمشک گیاهی است که به شکل درختچه بوده و از نژاد درختان بید می باشد. این درخت در بسیاری از نقاط زمین می روید. درخت بیدمشک بومی منطقه اروپا و آسیا است که در کشور ما ایران در مناطق شمال و جنگل های آن در حاشیه رودخانه و جاده ها می روید. بیدمشک درختی نور دوست است و اغلب در مناطق باز و بدون سایه رشد خوبی دارد. ارتفاع این درخت تا ده متر می رسد و دارای دو نوع نر و ماده می باشد. درخت در اوایل فصل بهار دارای سنبله هایی می گردد که دارای عطر و بوی بسیار مطبوعی هستند. این سنبله ها که به شکل دم گربه بوده و دارای رنگ زردی می باشند همان گل های بید محسوب می شوند. برای عرقگیری از بیدمشک می توان از عرق گیر های خانگی هیمورا استفاده کرد.

خواص عرق بیدمشک

عرق بیدمشک و خواص آن

برای این که بدانیم یک گیاه به چه دلیل مفید است باید ترکیبات موجود آن را بشناسیم. با تحقیقات انجام شده روی درخت بیدمشک مشخص گردیده که پوست این گیاه حاوی سالیسیلات است که بعد از استفاده و وارد شدن به بدن تبدیل به سالیسیلیک اسید می شود که ترکیب اصلی داروی ضد در آسپیرین می باشد. برگ های این گیاه حاوی فلاونوئیدها، سیناروزید و کورستین و لووتولین می باشد. از با اهمیت ترین ترکیبات که برای دارو استفاده می  گردد در این گیاه عبارتند از فنول گلیکوزید سالیکورتین و سالیسیان. طبع گیاه بیدمشک از نظر طب سنتی سرد و تر بوده و عرق آن نیز همین طبع را دارد. از عرق بیدمشک برای رفع بسیاری از عوارض و بیماری ها استفاده می کنند و در این بخش قسمتی از آن ها را بیان می کنیم.

  • عرق بیدمشک یک داروی تقویت قلب و ماهیچه های آن می باشد و برای این منظور از یک نصف استکان عرق بیدمشک به همراه آب، ترکیب کرده و بدون مواد قندی مصنوعی  و به همراه  کمی عسل میل نمود.
  • سودای زیاد موجب سردرد و سرگیجه می گردد که عرق بیدمشک با رفع سودای بدن موجب بهبودی این نوع دردها
    می گردد.
  • از خواص عرق بیدمشک می توان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد. عرق بیدمشک که به همراه برگ درخت بیدمشک باشد خاصیت آرامبخشی  طبیعی داشته و موجب بهبود بیخوابی
    می شود. خاصیت آرامبخشی بیدمشک مربوط به ترکیبات ژرانیون سالیسین و تانن موجود در آن می باشد.
  • یرقان یکی از بیماری هایی است که با کمک عرق بیدمشک به همراه عرق کاسنی و شاه تره قابل درمان می باشد که برای درمان بهتر و میزان مصرف آن با یک  متخصص طب سنتی مشاوره گردد.

خواص عرق بیدمشک

دیگر خواص عرق بیدمشک

  • چنانچه به هرعلتی دچار بی اشتهایی شده اید، از عرق بیدمشک به عنوان یک ماده اشتها آور و تقویت کننده دستگاه گوارش استفاده می شود. همچنین عرق بیدمشک تسکین دهنده تورم های دستگاه گوارش و بهبوده دهنده عملکرد این دستگاه مهم بدن می باشد.
  • عرق بیدمشک یک تقویت کننده عمومی بدن بودن و با مصرف آن به شکل مناسب مانع از بوجود آمدن بیماری فشار خون در پیری می شود. عرق بیدمشک یک نوشیدنی مفید است که آن را به افراد دارای فشار خون پایین می توان توصیه نمود.
  • به علت طبع سرد و تر این عرق باعث از بین رفتن حرارت درونی بدن شده و جوش هایی که علت گرم مزاجی دارند را از بین می برد. از عرق به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده جوش نیز می توان استفاده نمود.
  • از دیگر خواص عرق بیدمشک می توان به تب بر بودن آن اشاره کرد. نوشیدن کمی عرق بیدمشک برای افرادی که تب دارند رافع تب می باشد زیرا این گیاه یک تب بر طبیعی می باشد. همچنین این عرق آرامبخش و خواب آور است.
  • برای رفع سنگ کیسه صفرا از عرق بیدمشک به شکل یک فنجان شب و صبح می توان استفاده نمود. برای این منظور بعضی ها از دمنوش این گیاه مصرف می نمایند. عرق بیدمشک با داشتن ترکیبات سالیسیلیک اسید برای دردهای روماتیسمی و بهبود آرتروز بسیار موثر است. برای بهبود مشکلات جنسی و افزایش میل جنسی، عرق بیدمشک یک توصیه بسیار مناسب می باشد.
  • استفاده از عرق بیدمشک بدون کاربرد مواد قندی علاوه بر اثر روی فشار خون می تواند موجب کاهش قند خون نیز گردد. و خاصیت کنترل کنندگی روی قند خون دارد. این عرق گیاهی می تواند روی کم خونی موثر بوده آن را درمان نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *